آی تی پـــلاس | iTplus

پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات (BETA)

آی تی پـــلاس | iTplus

پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات (BETA)

شکست سامسونگ در مقابل با ارزش ترین کمپانی جهان + ویدئو



آی تی پلاس - پس از بررسی نسبتا کوتاه مدت هیئت منصفه دادگاه رسیدگی شکایت اپل از سامسونگ که سه روز پیش به پایان رسید، نتیجه‌گیری نهایی اعلام شد. هیئت منصفه ۹ نفره این دادگاه به اتفاق آراء تصمیم گرفتند تا سامسونگ را متخلف دانسته و مجبور به پرداخت حداقل 1,049,343,540 دلار به اپل کنند. از آن طرف کلیه شکایت سامسونگ از اپل رد شده و در این مناقشه هیچ چیز عاید سامسونگ نخواهد شد.



یک پیروزی بزرگ برای اپل،دادگاه رسیدگی‌کننده به شکایت اپل علیه سامسونگ رای را به نفع اپل صادر کرد و سامسونگ را به دلیل سرقت چندین حق انحصاری اپل، موظف به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم کرد. 
 
به گفته دادگاه بخش عمده تلفن های هوشمند سامسونگ و تبلت های این شرکت حقوق انحصاری متعلق به اپل را نقض کرده است.
 
یکی از این حقوق امکانی است که به کاربر اجازه می‌دهد که روی صفحه نمایش و یک عکس زوم به داخل و خارج انجام دهد.
 
سخنگوی اپل در نخستین واکنش به این حکم دادگاه از آن استقبال کرد.
 
به گفته کتی کاتن، سخنگوی اپل کوهی از شواهد مبنی بر کپی کاری سامسونگ به دادگاه ارائه شد و در این مدت شواهد بیشتری هم به دست آمد که از تصور ما هم فراتر رفت.
سخنگوی اپل خاطرنشان کرد که این اقدام قانونی علیه سامسونگ چیزی ورای پول و حق انحصاری بود. این چیزی درباره اعتبار بود.
سامسونگ اما در بیانیه‌ای عدم رضایت خود را از این حکم نشان داد. در این بیانه خاطرنشان شده که این حکم باعث افزایش قیمت و کاهش نوآوری می‌شود.
 

به گفته سامسونگ قانون حقوق انحصاری می‌تواند انحصار را صرفا به یک شرکت بدهد در حالی که تکنولوژی روز به روز توسط سامسونگ و دیگر شرکت‌ها در حال پیشرفت است.
 
حالا اپل در پی گرفتن این حکم به دنبال ممنوعیت فروش محصولات سامسونگ خواهد رفت؛ تقاضایی که احتمالا ۲۰ سپتامبر مطرح می‌شود.
نیلای پاتل یک وکیل امور حقوق انحصاری می‌گوید که این حکم باعث می‌شود دیگر رقبای اپل هم برای محافظت از خود در برابر شکایت اپل اقدام به تغییر محصولات خود کنند.
 
اپل سال گذشته اقدام علیه سامسونگ در زمینه حقوق انحصاری را آغاز کرد.بلافاصله سامسونگ هم دست به اقدام مشابهی زد. اپل در شکایت خود خواستار ۲ میلیارد دلار خسارت شد و سامسونگ ۵۰۰ میلیون دلار.

در جریان این دادرسی اپل مجبور شد بخش‌های محرمانه‌ای از اطلاعات مربوط به طراحی محصولات خود را فاش کند که این شامل محصولات اولیه دیده نشده‌ای از آی‌فون و آی‌پد بود.
 
به گفته وکیل سامسونگ اپل تلاش می‌کند که جلوی ساخت محصولات با صفحه نمایش بزرگ سامسونگ را بگیرد؛ چیزی که مورد تقاضای مشتریان است.
 
حکم دادگاه البته در مواردی نیز حق را به سامسونگ داده اما در بخش‌های عمده به سود اپل بوده است.
 
حکم دقیقا مصادف با روز کناره‌گیری استیو‌جابز از مدیرعاملی اپل صادر شده است. جابز به سختگیری و اقدام علیه رقبایی چون سامسونگ که ایده های اپل را به گفته او می‌دزدند مشهور بود.
به گفته مارک لملی پرفسور حقوق دانشگاه استنفورد اقدام اپل تاثیر گسترده‌ای روی بازار خواهد گذاشت و صرفا روی سامسونگ متمرکز نخواهد بود. به گفته او اپل کل اکوسیستم آندروید را هدف گرفته است؛ چرا که آنها گوگل را مهم‌ترین رقیب خود می‌دانند.



این پیروزی یک نتیجه دیگر هم دارد. آنهایی که تا دیروز رسیدن قیمت هر سهم اپل به بالای 650 دلار را نتیجه تشکیل حباب بر روی این سهام می‌دانستند، دوشنبه صبح برای خرید آن جلوی بازار بورس نیویورک صف خواهند کشید چون فقط در معاملات چند ساعته بعد از بسته شدن بازارهای مهم، سهام اپل 12 دلار گران‌تر معامله شد. و اگر این، عکس‌العمل بازارها و سرمایه‌گذاران کوچک‌تر است، عکس‌العمل بزرگان را دیگر خودتان تصور کنید.

حالا که قانون هم به خلاقیت اپل روی خوش نشان داده و بر آن ارج نهاده، باید گفت که جاده موفقیت باز شده و این کمپانی با تجدید اعتبار خود، با قدرت تمام به پیش خواهد رفت تا به اولین کمپانی 1 تریلیون دلاری واقعی تبدیل شود.

 - آقای «تیم کوک» که همین روزها جشن اولین سالگرد انتخابش به عنوان مدیر عامل را خواهد گرفت، با انتشار نامه‌ای خطاب به کارمندان اپل نظرات خود را پیرامون این پیروزی حقوقی بیان کرده:

- امروز یک روز مهم برای اپل و نوآوران در همه‌ جای جهان بود.
- بسیاری از شما در چند هفته اخیر از نزدیک پیگیر دادگاه ما بر علیه سامسونگ بودید. ما با اکراه و پس از درخواست‌های مکرر از سامسونگ برای متوقف ساختن کپی‌برداری، رویه قضایی را برگزیدیم. این پرونده همیشه برای ما چیزی بیشتر از پتنت‌ها و پول بود. درباره ارزش‌ها بود. ما اصالت و نوآوری را ارج می‌گذاریم و زندگی خود را وقف ساخت بهترین محصولات جهان می‌کنیم. و این کار را برای دلشاد کردن مشتریانمان می‌کنیم، نه برای اینکه رقبا وقیحانه کپی‌برداری کنند.
- ما یک سپاسگزاری عمیق را به هیئت منصفه‌ای بدهکار هستیم که وقت خود را صرف گوش دادن به ماجرای ما کردند. از اینکه بالاخره فرصت تعریف کردن آن را داشتیم به هیجان آمده بودیم. کوهی از شواهد که در طول دادگاه ارائه شد، نشان می‌داد که کپی کردن سامسونگ بسیار عمیق‌تر از آن چیزی بوده که می‌دانستیم.
- اکنون هیئت منصفه حرفش را زده. به خاطر اینکه رفتار سامسونگ را عمدی قلمداد کرده‌اند و پیامی واضح و بلند فرستاده‌اند که سرقت کار درستی نیست، آنها را تحسین می‌کنیم.
- (خطاب به کارکنان اپل) من به کار تک تک شما افتخار می‌کنم.
- امروز، ارزش‌ها پیروز شدند و امیدوارم که تمام دنیا این را شنیده باشد.
تیم

  - کمپانی سامسونگ در بیانیه‌ای که به فاصله کوتاهی بعد از اعلام رأی منتشر کرد، چنین نوشته است: «مایه تأسف است که قانون پتنت می‌تواند دستکاری شود تا به یک کمپانی، "انحصاری در زمینه ساخت مستطیل‌هایی یا گوشه‌های گرد یا انحصار در تکنولوژی‌هایی که هر روز توسط سامسونگ و دیگر کمپانی‌ها بهبود یافته است" بدهد. مصرف‌کنندگان حق انتخاب دارند و زمانی که محصولات سامسونگ را خریداری می‌کنند، می‌دانند که چه می‌خرند. این حکم، حرف آخر در این پرونده یا منازعاتی که در دادگاه‌ها و محاکم سرتاسر دنیا برگزار می‌شود و برخی از آنها بسیاری از ادعاهای اپل را رد کرده‌اند، نیست. سامسونگ به نوآوری خود و ارائه انتخاب‌ها به مصرف‌کنندگان ادامه خواهد داد.



source : narenji,zoomit.pcwar.bazarkhabar,fararu
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد